Företagande

Marknadsför dig online – olika fördelar

Om du marknadsför dig online kan du nå ut till nya människor. Genom en medvetenhet om hur du som person presenteras online kan du också påverka vilket intryck du gör. Att använda sociala medier ger dig en plattform där du kan nå många fler än du gör idag – och få den uppmärksamhet du förtjänar.

I stort sett vad du än sysslar med kan marknadsföring online vara ett bra sätt att nå ut till nya människor – potentiella arbetsgivare, kunder eller andra som kan vara intresserade av det du gör.

Hur gör du för att nå ut?

I dagens läge är det viktigare än någonsin att inte bara vara duktig på något, utan att också göra sig själv till ett varumärke. Det är inte bara din kompetens som är intressant för uppdragsgivare, arbetsgivare eller kunder, utan också du som person. Därför är det viktigt att tänka igenom vad du delar på sociala medier. Stämmer ditt material överens med den bild av dig själv som du vill marknadsföra?

Ett test för att se hur du uppfattas är att helt enkelt googla på ditt och ditt företags namn. Vad får du för träffar? Vad ger de för intryck? Vilka sidor hamnar överst? Om ditt eget material ligger långt ner bland sökträffarna kan det vara värt att läsa på lite om SEO och digital marknadsföring, eftersom det kan förbättra dina chanser att själv styra vad som når ut. Tänk också på att vissa bara söker på till exempel LinkedIn, Facebook eller Instagram, det är inte bara Google som spelar roll. Vilka plattformar som passar just dig beror på vad din verksamhet går ut på och vem du vill nå.

Varför marknadsföra dig online?

Genom att marknadsföra dig och din verksamhet online kan du lätt få mer uppmärksamhet och nå ut till nya människor. Det i sin tur ökar dina chanser att tjäna mer pengar på det du gör och på det sättet får du chans att utveckla det du sysslar med.